YT Neo - шаблон joomla Книги

Premature Bebek ve Sorunlari

Premature Bebek

Normal gebelik süresi 40 hafta (9 ay 10 gün ) olup, 37. haftadan önce doğan bebeklere Prematüre Bebek denir. Gebelik haftası bebeğin gelişmesinde çok önemli olduğundan 32 gebelik haftasından küçük bebekler prematürelerin en riskli grubunu oluşturmaktadır.

Prematüre bebeklerin görünümü: Başın gövdeye oranı normal yeni doğana kıyasla büyüktür. Cilt kırışık ince tüylü görünümde koyu kırmızı renktedir. Bebeğin vücudu gevşek, kolları ve bacakları uzamış durumdadır. Memeyi arama, emme, avucuyla bir şeyleri yakalama yetenekleri gelişmemiştir. Deri altı yağ dokusu vücut yüzeyi ağırlığa oranla geniştir bu nedenle vücut ısısını korumakta zorlanır çabuk üşür. Kulak kıkırdağı yumuşak kıvrım sayısı azdır. Bu nedenle kulağının üstüne uzun süre yatırılması dolaşım bozukluğuna neden olabilir. Genital organlar az gelişmiştir. Erkeklerde yumurtalar inmemiştir.

PREMATURE BEBEKLERDE SIK GÖRÜLEN PROBLEMLER:
Erken doğan bebekler genellikle vücut sıcaklıklarını, solunumlarını ve beslenmelerini kontrol etmekte zorlanırlar. Vücut sıcaklıklarını sürdürmelerine yardımcı olmak için bebek kuvöze alınır, solunum problemini düzeltmek için oksijen verilir ve ağızdan yeterince beslenemeyen bebeklere de serum ya da mideye sokulan bir tüp ile bebeğin beslenmesi sağlanır.

KAN ŞEKERİNİN DÜŞMESİ:
Prematüre bebeklerde şeker depoları yetersiz olduğu için sık sık beslenmeleri gerekir. Bebek ağızdan yeterince beslenemiyorsa serum takılır. Uzun süreli kan şekeri düşüklüğü öğrenme güçlüklerine havale geçirmelerine sebep olabilir.

PREMATÜRENİN SOLUNUM SIKINTISI HASTALIĞI:
Akceğerlerin yeterli açılamaması nedeniyle solunum desteği ihtiyacı vardır, yeni doğan yoğun bakım ünitesi koşullarında hastalara solunum cihazı ile solunum desteği verilir.

SARILIK:
Prematüre bebeğin karaciğeri yeterince gelişmediği, iyi beslenemediği, anne-babada kan uyuşmazlığı olması gibi nedenlerle cildin sarı renk almasıdır. Işık tedavisi (fototerapi) ve sarılık değeri çok yüksek ise kan değişimi ile tedavi edilir. Işık tedavisi alan bebeklerin gözleri ışıktan korumak için kapatılır.

PREMATÜRE BEBEĞİN BEYİN HASARI:
Prematürenin anne karnındaki günlerinde, doğumda ve doğumdan sonraki günlerde beyin sıvısının dolaştığı boşlukların etrafındaki dokunun hasarı ve ölmesi ile tanımlanabilir. Tanısı en kolay bıngıldaktan yapılan ultrason ile konur. Özel bir tedavisi yoktur. Uzun süreli takibinde yürüme el hareketlerinde yetersizlik zihinsel gelişme geriliği konuşma geriliği, işitme azlığı görme sorunları olabilir. Çocuk nöroloji polikliniğinde izlenmelidir. Erken fizik tedavi ve gerekli olan olgularda özel eğitim programı verilmesi çok önemlidir.

İNTRAVENTRİKÜLER KANAMA:
Beyin yapısında bulunan içi sıvı dolu olan boşluklara kanama olmasıdır. Beyin dokusu ve damarların gelişmesindeki yetersizlik nedeniyle prematüre bebek kanamaya eğilimlidir. Bebeğin gebelik haftası ve kilosu ne kadar küçükse kanama riski o kadar yüksektir. Kanama geçiren bebekte hareketle ilgili sorunlar, zihinsel gelişmede gerilik, havale geçirme, sağırlık ve körlük olabilir.

NEKROTİZAN ENTEROKOLİT:
Gelişmemiş barsağın kan dolaşımındaki değişiklikler barsak dokusunda hasara neden olmaktadır. Anne sütü ile beslenenlerde mama ile beslenenlere göre daha az gelişir. Sebebi bilinmeyen ciddi bir mide-barsak hastalığıdır. Bu dönemde beslenmeye ara verilir. Barsak delinebilir ve acil ameliyat gerekebilir.

PREMATURE BEBEĞİN GÖZ HASTALIĞI:
1500 gr ve 32 gebelik haftasından küçük bebeklerde göz damarlarının ve retina tabakası denilen sinir tabakasının gelişme eksikliği ile giden bir hastalıktır. Göz damarları anormal dallanır ve retina tabakasında kanamalar gelişir buna retinopati denir. Erken tanı ve tedavisi önemlidir, çünkü körlüğe kadar varan sonuçlar ortaya çıkabilir. İleri dönemde uzağı görmede zorluk, şaşılık ve göz tembelliği gelişebilir.

ENFEKSİYON:
Annenin sularının erken gelmesi, annenin doğum öncesi dönemde ateşlenmesi, annenin idrar yolları enfeksiyonları, uzamış doğum süreci ve çevreden kaynaklanan nedenler sonucunda oluşur. Vücut ısısında dengesizlik (düşme ve yükselme), solunum durması, morarma, uyuşukluk, emmede azalma, kusma, şiş ve sert karın, ishal, deri döküntüleri, kirli sarı cilt rengi, havale geçirme gibi belirtiler görülür. Antibiyotik tedavisi uygulanır.

APNE:
Prematürenin solunumunun 15 – 20 saniye kadar durmasıdır. Kalp hızı yavaşlarken bebeğin rengi de solar veya mavimsi bir hal alır; kol ve bacaklarının gerginliği kaybolarak bebek kendisini bırakır. Bebek doğum tartısı ne kadar azsa ve ne kadar erken doğmuşsa apne sıklığı ve şiddeti o kadar fazladır. Apneleri olan bebek yakından izlenmeli ve apnelerin enfeksiyona veya bir başka hastalığa bağlı olup olmadığı ortaya konmalıdır.

KANSIZLIK:
Prematüre bebeklerde eritrosit ömrü daha kısadır, büyüme hızlı; buna bağlı eritrosit yapımı yetersizdir.Kemik iliğinde kan yapımını uyarıcı Eritropoetin adlı hormonun miktarı yetersizdir., kan yapımı da buna bağlı olarak yavaşlar. Ayrıca prematüre bebeklerden tetkikler için sık sık kan alınması kansızlığı şiddetlendiren bir başka faktördür. Tedavisinde prematüre bebeklere eritropoetin hormonu verilebilir ya da kan nakli gerekebilir.